Het Praktijklokaal

Het Praktijklokaal

Grote onderwerpen klein en behapbaar maken, dat doen we in Het Praktijklokaal op Bakkersvak. Een nieuwe ruimte op de beursvloer waar je terecht kunt voor praktische handvaten en verhalen uit het werkveld rondom actuele uitdagingen in de bakkerijsector. Of je nu ondernemer of werknemer bent, student of aspirant – het Praktijklokaal is er voor iedereen. Stap binnen en woon één van de korte sessies bij waarin we je voorzien van tips en voorbeelden waarmee je direct aan de slag kan. 

Het programma steunt op de volgende drie pijlers; duurzaamheid, gezonde voeding en winkelbeleving. Typische onderwerpen die lastig te definiëren zijn in één zin. Die voor sommigen misschien gesneden koek zijn, maar waar volgens ons onderzoek de nodige bakkerijen toch nog mee worstelen. En daarom helpen we je er graag mee vooruit. 

Duurzaamheid
Duurzaam ondernemen is veel meer dan alleen maar ‘groen’ ondernemen. Want natuurlijk liggen er de nodige uitdagingen voor bijvoorbeeld het gasverbruik. Maar duurzaamheid gaat over meer dan alleen energie. Hoe ga je om met reststromen? Welke verpakkingen zet je in? En sta je naast de milieu-impact ook wel eens stil bij je sociale impact? 

Gezonde voeding
De veeleisende en voedingsbewuste consument vraagt steeds meer van de bakker. Welk broodje is nu écht gezond en welke is meer een broodje aap? Gezond genieten van patisserie, kan dat eigenlijk wel? Is een plantaardig ‘worstenbroodje’ dan ineens een gezonde keuze? Betekent een koolhydraatarm dieet het einde van je klantrelatie?Gezonde voeding blijkt in de dagelijkse praktijk een onderwerp te zijn waar veel bakkers nog mee worstelen. Soms ontbreekt het aan kennis binnen het bedrijf maar soms komt het ook neer op de klant opnieuw onderwijzen. 

Winkelbeleving
Beleving in de winkel lijkt soms het sleutelwoord tot de moderne retail. Als winkelier lijk je soms niet meer mee te spelen als je geen ‘beleving’ weet te bieden. Maar wat is dat dan in de praktijk? Er zijn talloze boeken over volgeschreven maar maken we het dan niet ingewikkeld? Beleving in de winkel kun je al vergroten met kleine, eenvoudige acties. Denk aan etaleren, presenteren en verpakken. Maar ook aan hoe je je bedrijf profileert. Als je de derde generatie in een familiebedrijf bent, hoe vertel je dat aan je klanten? Wat zijn je specialiteiten en waarom? Waar komen je producten en grondstoffen vandaan? Beleving gaat dus ook om communicatie. 


Het Praktijklokaal is voor iedereen toegankelijk. Rondom de bovenstaande drie thema’s zal doorlopend programma worden opgesteld waarin de verschillende onderwerpen afwisselend aan bod komen. Hou deze website in de gaten voor de exacte invulling. 

Demonstratie van Carlo Midiri namens Callebaut op bakkerijbeurs
gezonde voeding in de bakkerij
winkelbeleving

Ben jij een ervaren spreker in de branche? Weet jij alles van de laatste trends en ontwikkelingen of ben jij een expert in het geven van demonstraties?
Neem dan contact op met Patrick Huijs. Dan bespreken we graag de mogelijkheden om een bijdrage te leveren aan ons programma.

Scroll naar top