Het Praktijklokaal

Het Praktijklokaal

Grote onderwerpen klein en behapbaar maken, dat doen we in Het Praktijklokaal op Bakkersvak. Een nieuwe ruimte op de beursvloer waar je terecht kunt voor praktische handvatten en verhalen uit het werkveld rondom actuele uitdagingen in de bakkerijsector. Of je nu ondernemer of werknemer bent, student of aspirant – het Praktijklokaal is er voor iedereen. Stap binnen en woon één van de korte sessies bij waarin we je voorzien van tips en voorbeelden waarmee je direct aan de slag kan.

Het programma steunt op de volgende drie pijlers; duurzaam ondernemengezonde voeding en winkelbeleving. Typische onderwerpen die lastig te definiëren zijn in één zin. Voor sommige is het misschien al gesneden koek, maar volgens ons onderzoek zijn er de nodige ondernemers die er nog mee worstelen. En daarom helpen we je er graag mee vooruit.

Programma

11:00 | Gooi minder weg, houd meer over | Too Good to Go | Lydia Croll 

Too Good To Go is een simpele oplossing tegen voedselverspilling. Via de app kun je overgebleven brood en banket alsnog verkopen. Genereer extra omzet, draag bij aan een duurzame wereld én ontmoet nieuwe klanten. Al 1.287 bakkers doen mee! 

12:00 | De consumptie van brood groeit, maar profiteer ik ook hiervan? | FoodBase met de kennis van NBC | Frank Janssen 

NBC neemt je op Bakkersvak mee in de nieuwste ontwikkelingen. De consumptie van brood zit weer in de lift, maar er zijn duidelijke verschillen ten opzichte van enkele jaren geleden. De consument laat zijn keuze meer dan voorheen afhangen van lifestyle aspecten als gezondheid en duurzaamheid. Frank Janssen vertelt er alles over in het Praktijklokaal. Want hoe speel je als ondernemer in op deze nieuwe koopmotieven?

13:00 | Marketing werkt voor je winkel, maar hoe? | Many Tastes | Fiorienne Westenberg

Fiorienne is terug op Bakkersvak! Heb je haar steengoede presentatie gemist? Grijp nu je kans! Marketing werkt voor je winkel, maar hoe? Laten we leren van de grote merken en de vertaalslag maken naar jouw winkel. Inmiddels heeft Many Tastes meer dan 100 ondernemers door heel het land geholpen. Mis de praktische marketingtips van Fiorienne niet!

14:00 | Goed brood verdient een tweede leven | Bakkersgrondstof | Sebastiaan Hetterschijt

Wil je graag meer informatie over duurzame grondstoffen? Luister dan naar de lezing van Sebastiaan Hetterschijt over zijn product: Bakkersgrondstof. Een smaakvol broodmeel dat wordt gemaakt van overtollig brood. Bakkersgrondstof wordt gebruikt om een desembrood te maken dat op dit moment wordt verkocht aan De Tweede Jeugd. Zij gebruiken dit brood als basis voor hun tosti’s. 

15:00 | Gezondheid en gemak; de twee belangrijkste aankoopmotieven volgens het 6G-model | FoodBase met de kennis van NBC | Frank Janssen

Wat vinden klanten van jouw medewerkers, de winkeluitstraling, het assortiment, de prijzen en de service? Weet je ook waarom klanten bij jou komen? Of hoe je meer potentiële klanten kunt bereiken binnen jouw lokale markt? FoodBase geeft je op Bakkersvak nieuwe inzichten over de aankoopmotieven van bestaande klanten. Want wat vinden zij nou eigenlijk belangrijk? En hoe tevreden zijn ze? FoodBase heeft hier een unieke tool voor ontwikkeld: het zogeheten 6-G model. Deze tool combineert data van de landelijke databases met data van jouw eigen klanten. Om het overzichtelijk te houden is al deze data teruggebracht naar een zestal koopmotieven: gemak, gezondheid, genieten, goedkoop, goed leven en gewoonte. Meer weten? Bezoek de lezing! 

11:00 | Gooi minder weg, houd meer over | Too Good to Go | Victor Simoncelli

Too Good To Go is een simpele oplossing tegen voedselverspilling. Via de app kun je overgebleven brood en banket alsnog verkopen. Genereer extra omzet, draag bij aan een duurzame wereld én ontmoet nieuwe klanten. Al 1.287 bakkers doen mee! 

12:00 | De consumptie van brood groeit, maar profiteer ik ook hiervan? | FoodBase met de kennis van NBC | Frank Janssen 

NBC neemt je op Bakkersvak mee in de nieuwste ontwikkelingen. De consumptie van brood zit weer in de lift, maar er zijn duidelijke verschillen ten opzichte van enkele jaren geleden. De consument laat zijn keuze meer dan voorheen afhangen van lifestyle aspecten als gezondheid en duurzaamheid. Frank Janssen vertelt er alles over in het Praktijklokaal. Want hoe speel je als ondernemer in op deze nieuwe koopmotieven?

13:00 | SoundEnergy zet (rest)warmte om in koeling | Sound Energy | Stan Haenen

SoundEnergy uit Enschede heeft een apparaat ontwikkeld dat gebouwen kan koelen via geluidsgolven – zonder ook maar het kleinste beetje stroom te verbruiken. Zakenblad Forbes schreef vorig jaar nog over deze start-up ‘This could just save the planet‘. Tijdens de beurs ontdek je hoe SoundEnergy restwarmte kan omzetten in koeling. Is dit dé oplossing voor jouw bakkerij? 

14:00 | Goed brood verdient een tweede leven | Bakkersgrondstof | Sebastiaan Hetterschijt

Wil je graag meer informatie over duurzame grondstoffen? Luister dan naar de lezing van Sebastiaan Hetterschijt over zijn product: Bakkersgrondstof. Een smaakvol broodmeel dat wordt gemaakt van overtollig brood. Bakkersgrondstof wordt gebruikt om een desembrood te maken dat op dit moment wordt verkocht aan De Tweede Jeugd. Zij gebruiken dit brood als basis voor hun tosti’s. 

15:00 | Taarten met een verhaal | Appeltaart imperium | Carmen de Haan & Pierrette Thimm

Het Appeltaart Imperium is een sociale bakkerij van Roads in Haarlem waar men wekelijks op ambachtelijke wijze meer dan 200 verse taarten bakt voor horeca en bedrijfsleven. Roads begeleidt naar werk, opleiding en dagbesteding die past bij de persoon.” Wil jij ook weten hoe je een sociale onderneming kunt runnen en tegelijk maatschappelijk betrokken kunt zijn? Kom dan inspiratie opdoen tijdens deze inloopsessie!

11:00 | Gooi minder weg, houd meer over | Too Good to Go | Gijs van Schoot

Too Good To Go is een simpele oplossing tegen voedselverspilling. Via de app kun je overgebleven brood en banket alsnog verkopen. Genereer extra omzet, draag bij aan een duurzame wereld én ontmoet nieuwe klanten. Al 1.287 bakkers doen mee! 

12:00 | De ‘Spirit’ van oud brood | Sterkstokers | Thomas Cuyvers 

Thomas Cuyvers is een gewezen proefbakker bij bedrijven als Paniflower en Algist Bruggeman. In 2007 startte hij zijn eigen bedrijf met de import van Oekraïens bakkersgist, durum griesmeel en teffmeel. In 2019 verlegde hij de focus naar de productie van eigen spirits. Met de oprichting van Sterkstokers Distilleries laat hij nu de tarwe met dezelfde gist lekkere jenever en gin maken. Sterkstokers is gespecialiseerd in privat labels. Veel bakkers komen bij hem voor hun eigen gin! Met zijn drank won hij gouden medailles in Amerika en Engeland. 

13:00 | De consumptie van brood groeit, maar profiteer ik ook hiervan? | FoodBase met de kennis van NBC | Frank Janssen 

NBC neemt je op Bakkersvak mee in de nieuwste ontwikkelingen. De consumptie van brood zit weer in de lift, maar er zijn duidelijke verschillen ten opzichte van enkele jaren geleden. De consument laat zijn keuze meer dan voorheen afhangen van lifestyle aspecten als gezondheid en duurzaamheid. Frank Janssen vertelt er alles over in het Praktijklokaal. Want hoe speel je als ondernemer in op deze nieuwe koopmotieven?

14:00 | Goed brood verdient een tweede leven | Bakkersgrondstof | Sebastiaan Hetterschijt

Wil je graag meer informatie over duurzame grondstoffen? Luister dan naar de lezing van Sebastiaan Hetterschijt over zijn product: Bakkersgrondstof. Een smaakvol broodmeel dat wordt gemaakt van overtollig brood. Zero waste! 

15:00 | SoundEnergy zet (rest)warmte om in koeling | Sound Energy | Herbert Berkhout

SoundEnergy uit Enschede heeft een apparaat ontwikkeld dat gebouwen kan koelen via geluidsgolven – zonder ook maar het kleinste beetje stroom te verbruiken. Zakenblad Forbes schreef vorig jaar nog over deze start-up ‘This could just save the planet‘. Tijdens de beurs ontdek je hoe SoundEnergy restwarmte kan omzetten in koeling. Is dit dé oplossing voor jouw bakkerij? 

Duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen is veel meer dan alleen maar ‘groen’ ondernemen. Want natuurlijk liggen er de nodige uitdagingen voor bijvoorbeeld het gasverbruik. Maar duurzaamheid gaat over meer dan alleen energie. Hoe ga je om met reststromen? Welke verpakkingen zet je in? En sta je naast de milieu-impact ook wel eens stil bij je sociale impact? 

Gezonde voeding

De veeleisende en voedingsbewuste consument vraagt steeds meer van de bakker. Welk broodje is nu écht gezond en welke is meer een broodje aap? Gezond genieten van patisserie, kan dat eigenlijk wel? Is een plantaardig ‘worstenbroodje’ dan ineens een gezonde keuze? Betekent een koolhydraatarm dieet het einde van je klantrelatie?Gezonde voeding blijkt in de dagelijkse praktijk een onderwerp te zijn waar veel bakkers nog mee worstelen. Soms ontbreekt het aan kennis binnen het bedrijf maar soms komt het ook neer op de klant opnieuw onderwijzen. 

Winkelbeleving

Beleving in de winkel lijkt soms het sleutelwoord tot de moderne retail. Als winkelier lijk je soms niet meer mee te spelen als je geen ‘beleving’ weet te bieden. Maar wat is dat dan in de praktijk? Er zijn talloze boeken over volgeschreven maar maken we het dan niet ingewikkeld? Beleving in de winkel kun je al vergroten met kleine, eenvoudige acties. Denk aan etaleren, presenteren en verpakken. Maar ook aan hoe je je bedrijf profileert. Als je de derde generatie in een familiebedrijf bent, hoe vertel je dat aan je klanten? Wat zijn je specialiteiten en waarom? Waar komen je producten en grondstoffen vandaan? Beleving gaat dus ook om communicatie. 

Scroll naar top