Vergrijzing in Nederland en Duitsland raakt voedselproducent

Vergrijzing verandert toekomstig consumptiegedrag Nederlandse en Duitse consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. 75-plussers vormen een steeds grotere markt voor voedselproducenten. Daarnaast consumeert de oudere van de toekomst vaker voedsel buitenshuis.

De vergrijzing en een krimpende bevolking in veel EU landen hebben de komende decennia veel impact op de foodsector, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Het aandeel ouderen in de bevolking stijgt en daarmee ontstaan ook andere behoeften. Oudere consumenten consumeren andere producten en hebben andere aankoopmotieven. Vaak zijn fysiologische veranderingen (zoals afnemende spiermassa) en sociologische veranderingen (zoals het overlijden van de partner) oorzaken. Bij ouderen neemt de behoefte aan calorieën af en ze hebben baat bij andere nutriënten. Ook geven zij de voorkeur aan andere verpakkingen en aankoopkanalen, niet alleen in Nederland, maar óók in Duitsland, de grootste buitenlandse afzetmarkt van de Nederlandse foodsector.

Uit een enquête onder Nederlandse en Duitse consumenten blijkt dat duurzaamheid en gezondheid belangrijkere aankoopfactoren zijn bij de hedendaagse ouderen, dan bij jongeren. Opvallend is ook dat Duitsers – ongeacht hun leeftijd – duurzaamheid belangrijker vinden dan Nederlanders. Zo vindt 37 procent van de Duitse millennials duurzame productie belangrijk in vergelijking met 17 procent van hun leeftijdgenoten in Nederland. Ook voor Duitse babyboomers geldt dit veel vaker (55 procent) dan voor Nederlandse ouderen (29 procent).

Lees het volledige rapport van ABN AMRO.

Share this item

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Scroll naar top