Goed ondernemerschap is kritisch in de spiegel kijken

VIA FIA Kenniscafé

FIA Opleidingsinstituut

Het is van cruciaal belang dat de boodschap die je als bedrijf extern communiceert, klopt met wat er daadwerkelijk op je werkvloer gebeurt. Is dat niet het geval, dan vind je geen nieuwe medewerkers. Met deze tip trapte Jeroen van der Burgt van recruitmentbureau byspeld het VIA FIA Kenniscafé rond Goed Ondernemerschap af dat maandag 26 september plaats vond in de Try&Taste-ruimte van de Food Innovation Academy (FIA) in Vlaardingen. In zijn visie moeten medewerkers ambassadeurs voor je bedrijf zijn en is daar een positieve interne cultuur voor nodig.

Personeel vinden, opleiden, binden en blijven boeien is één van de pijlers van de FIA: een samenwerkingsverband tussen foodbedrijven, vakonderwijs (mbo en hbo) en overheden uit de regio Rijnmond. De FIA zetelt in een voormalig gemeentekantoor in Vlaardingen dat de afgelopen jaren is omgebouwd tot een etalage voor de foodsector met praktijkruimtes waar bedrijven en studenten samen en doorelkaar werken. Om te worden opgeleid tot operator, bakker of kwaliteitsmedewerker: R&D, QA, QC of productontwikkelaar.

Imagoversterking van de foodbranche is ook één van de centrale thema’s van de FIA en de Kenniscafés zijn daar onderdeel van. Insteek is om laagdrempelig het gesprek te voeren met het foodbedrijfsleven, opleiders, vertegenwoordigers van de overheid en brancheorganisaties over een specifiek thema: in dit geval ‘Goed Ondernemerschap’. Een schot in de roos, zo blijkt. Want dit onderwerp heeft ook direct te maken met de zoektocht naar voldoende, goed gekwalificeerde medewerkers.

Geloofwaardig zijn

FIA Opleidingsinstituut

Van der Burgt focuste in zijn presentatie op het feit dat je als foodbedrijf geloofwaardig moet zijn in je positionering. Hij onderstreepte dat met tonen van een wervende vlog van twee enthousiaste, jonge Ikea-medewerkers over hun werk. “Superleuk, maar als mensen die deze vlog zien, solliciteren en ontdekken dat de werkelijkheid in je bedrijf totaal anders is, dan kom je op de koffie”, waarschuwt hij. “Wees dus eerlijk en transparant. Wat maakt je bedrijf uniek? En laat je verhaal vertellen door mensen van de werkvloer en niet door de CEO of directeur. Onderzoek toont aan dat mensen iemand van de werkvloer eerder geloven.”

Picnic is misschien wel de hipste supermarkt zonder winkels in Nederland. Begonnen in 2015 met vier elektrische bezorgauto’s, groeide het bedrijf snel door naar nu 1.000 wagentjes die in 120 plaatsen boodschappen aan de deur bezorgen. “Net zoals vroeger de melkboer”, vertelt Chris Wentink, werkzaam op HR van Picnic. In totaal werken er zo’n 15.000 mensen bij de online supermarktorganisatie: wekelijks zijn er zo’n 40 vacatures. “Dat is best een uitdaging, maar het lukt ons nog steeds die mensen te vinden”, houdt Wentink te bezoekers van het Kenniscafé voor. Hoe? “Door te focussen op persoonlijke aandacht, verbondenheid en ontplooiing. En door open te staan voor nieuwe ideeën: zo hebben we nu een interne opleiding voor niet-Engelssprekende, Oekraïense vluchtelingen.”

Warm welkom

Volgens Eleni Wirahadiraksa, zogeheten ‘People Partner’ bij Picnic, komt dat neer op een aantal praktische oplossingen: “Zorg voor een warm welkom van nieuwe medewerkers, koppel ze aan een buddy en bied volop ruimte voor zelfontplooiing in de vorm van trainingen en opleidingen”, somt ze op. “Pols verder regelmatig hoe het de nieuwe collega bevalt en heb écht interesse, houd je personeel goed op de hoogte van de ontwikkelingen in je bedrijf door regelmatig om tafel te gaan met je team en organiseer tijdig leuke uitjes. Sta verder stil bij verjaardagen, huwelijken, geboorte, maar ook bij verdrietige momenten en tegenslag. En, zorg voor goed eten op de werkvloer.”

FIA Opleidingsinstituut

Continue proces

Loopt het dan allemaal van een leien dakje bij Picnic? “Dat niet”, bekent Wentink. “Goed ondernemerschap is uiteindelijk ook maatwerk: wat bij de één werkt, hoeft bij de ander niet te werken. En personeel zal altijd komen en gaan. Dat merken we ook bij ons. Maar we werken er hard aan om te laten merken dat we onze mensen waarderen. Dat is een continue leerproces.”

Meer informatie is te vinden op de website van Food Innovation Academy.

Share this item

Facebook
Twitter
LinkedIn
Scroll naar top