In gesprek met: DutchHomemade zet Macarons in Nederland op de kaart 

Mening macaron liefhebber weet Dutchhomemade inmiddels te vinden. Het bedrijf staat bekend om haar premium macarons, vers bereid schepijs, origine chocolade, smaakvolle cupcakes en heerlijke koffie. Wij spraken met Latif Allaoui, eigenaar van DutchHomemade Macarons & Ice-Cream en PastryXL BV (de distributie tak van DutchHomemade) en vroegen hem onder andere naar zijn succesvolle bedrijfsstrategie en waar zijn liefde voor macarons vandaan komt. Latif vertelt “DutchHomemade is in 2011 gestart als ijssalon. Al snel wilden we iets aan het assortiment toevoegen wat in lijn ligt met waar we goed in zijn, namelijk mensen iets lekkers bieden. Als snel bedacht onze bakker dat macarons een mooie uitbreiding zouden zijn en in 2013 hebben we de huisgemaakte macarons aan het assortiment toegevoegd. DutchHomemade was toen de eerste winkel in het centrum van Amsterdam die op grote schaal een uitgebreid assortiment aan macarons aan de man bracht”.

Wanneer is de liefde voor macarons ontstaan? Latif antwoordt: “Tijdens een bezoek aan Ladurée raakten we geïnspireerd door de unieke smaak en de presentatie van deze Franse koekjes. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het receptuur en het duurde even voordat deze perfect was. Dit in verband met de hoeveelheden en verhoudingen van de ingrediënten die heel precies komen, net als het mengen van het beslag en het bakken in de oven. Voor de productie van macarons is het heel belangrijk dat de omgeving stabiel is zoals o.a. de temperatuur en luchtvochtigheid. Om de beste kwaliteit te kunnen garanderen, is onze nieuwe bakkerij geheel ingericht op het maken van macarons”. 

Krokant van buiten, chewy van binnen

Waarin onderscheidt DutchHomemade zich op het gebied van macarons? “Onze macarons zijn uniek door hun formaat en smaak. Ze zijn namelijk een stuk groter en zwaarder dan de gemiddelde Macarons elders. Iets dat zeer wordt gewaardeerd door de consument. Als vulling gebruiken wij een ganache gemaakt van chocolade, room en daaraan voegen wij mooie natuurlijke smaken toe”, zegt Latif. “In 2018 hebben we deelgenomen aan de Europain, de grootste bakkersbeurs van Europa. Tijdens deze editie waren we in de race voor de beste ‘petit fours’ en dit concours (in het hol van de leeuw, Parijs!) hebben we uiteindelijk gewonnen. De reacties waren lovend en het enige commentaar dat we kregen was ‘de macarons zijn te groot’. Een groter compliment dan dat kun je niet krijgen”. “We besteden naast de macarons zelf, evenveel aandacht aan de verpakking ervan. Deze verpakkingen hebben een hoog cadeaugehalte waardoor we onze klanten echt een totale beleving verkopen”. Daarnaast zorgen we ervoor dat ons eigen winkelpersoneel, maar ook die van onze wederverkooppunten een training krijgen in de verkoop en presentatie van macarons. 

Ontwikkelingen COVID-19 

De meeste ijssalons gaan na de zomer dicht. Je kunt er pas weer ijsjes eten in maart/april, wanneer het ijsseizoen begint. Bij DutchHomemade kan het áltijd, al vriest het buiten dat het kraakt. Naast de Macarons en het schepijs heeft DutchHomemade ook een mooi assortiment aan chocolade van wereldklasse. “Corona heeft onze verkoop flink verhoogd. Mensen willen blijven genieten en helaas kan men niet terecht bij de horeca. We merken dat men hierdoor meer investeert in luxere voedingsmiddelen. Daarnaast zien we dat de verkoop van het grote gebak terugloopt in verband met het kleine aantal waarin men mag samenkomen. De focus komt daardoor meer op de koop van gebakjes of andere kleinere lekkernijen”. 

De komende twee jaar in teken van uitbreiding 

“Ik mag wel met recht zeggen dat we macarons in Nederland op de kaart hebben gezet”, aldus Latif. Op dit moment beschikt de eigenaar over drie eigen filialen en vier franchise winkels. Zijn lekkernijen worden op 350 tot 400 punten in Nederland en België verkocht. “We zijn van plan om de komende twee jaar onze franchise flink uit te bouwen. We streven ernaar om in totaal 20 tot 25 winkels in Nederland te openen”. “De laatste tijd krijg ik veel aanbiedingen van vastgoedontwikkelaars, omdat zij potentie zien in het unieke en levensvatbare concept van DutchHomemade. Zo ben ik ook aan de toplocatie in Tilburg gekomen. Momenteel zijn we volop in de voorbereiding voor de opening van deze nieuwe winkel en we zetten alles op alles om deze week open te gaan. Ik kijk er erg naar uit!”.  

Wil je meer weten? Breng een bezoek aan de website: https://www.dutchhomemade-macarons.nl/

Bezoeken?

Ben je geïnteresseerd om dé beurs voor ambachtelijk vakmanschap te bezoeken? Klik hieronder om je gratis te registreren voor Bakkersvak & IJsvak op 5, 6 & 7 maart 2023. 

DEEL DIT BERICHT

Facebook
Twitter
LinkedIn
Scroll naar top