In gesprek met: Chocolaterie Dragee

Dragee is een complete chocolade en zoetwaren groothandel opgestart in 1982. Hun bonbons werden ontwikkeld in het atelier van zusterbedrijf Chocolaterie Ickx in België, die 10 jaar eerder is opgericht. Na een fijne samenwerking in een periode van zes jaar werden deze partijen samengevoegd tot één. Sindsdien zijn zij niet gestopt met uitbreiden, want inmiddels bezitten zij over eigen productiefabrieken en winkels en ontwikkelen zij continu nieuwe producten in de Nederlandse markt die tot op de dag als vandaag nog overal te zien zijn. Een van deze gelanceerde producten is de chocolade voor in cupcakes, ontstaan rond 2010 en niet meer weg te denken uit het cupcake assortiment!

Dragee bedenkt ieder seizoen nieuwe producten, waarbij in het bijzonder wordt gefocust op vernieuwingen op het gebied van smaak, uiterlijk en decoraties. Door deze blijvende drang naar innovatie blijft zij als chocolaterie onderscheidend en brengt zij verrassende producten voor ieder seizoen. Zo vertelt Paul Woen, sales manager Nederland van Dragee, “In de lente maken wij producten met een meer bloemige smaak en realiseren wij bijvoorbeeld in de herfst typische herfstsmaken door het gebruik van alcoholische smaken”. “Om innovatief te blijven creëren we ook ‘out of the box’ producten, zoals bijvoorbeeld het kerstassortiment met een bling bling en sieraden line”. Wat Dragee bijzonder en daarmee ook gelijk ambachtelijk maakt, is het feit dat alle decoraties met de hand gedaan worden. Daarnaast heeft Dragee eigen chauffeurs in dienst voor de levering van hun hoogwaardige chocolade producten en dit wordt door hun klanten als zeer positief ervaren.

Het valt Dragee op dat het beroep van de chocolatier en het ambachtelijke ervan wordt omarmd. Tegelijkertijd merkt zij op dat er steeds minder opvolging is in zaken als bakkerijen of chocolaterieën, omdat jongere mensen steeds vaker banen als kantoorbanen en dergelijken kiezen. Tegelijkertijd ziet zij ook een positieve trend, namelijk dat er steeds meer delicatesse zaken worden geopend,  zoals kleinere ijssalons die de focus op het ambachtelijke aspect leggen.

Tot slot vroegen we Paul of hij een verschuiving ervaart in de vraag naar chocolade producten.  Hierop antwoordt hij, “Ja, dat klopt. Met name op het gebied van prijsbereidheid. Hier staat natuurlijk wel iets tegenover, namelijk goede kwaliteit. Zo werkt Dragee alleen met de beste grondstoffen, zoals Barry Callebaut. Consumenten zijn bereid meer te betalen voor kwaliteit en exclusiviteit. Het feit is dat aan bijzondere en exclusieve(re) producten een prijskaartje hangt, maar dit wordt gelukkig ook geaccepteerd”.

Kortom,  Dragee is een complete chocolade en zoetwaren groothandel. Ben je benieuwd naar het succesverhaal van Dragee en wil je meer weten over hun producten? Neem een kijkje op hun website: www.dragee.nl.

Bezoeken?

Ben je geïnteresseerd om dé beurs voor ambachtelijk vakmanschap te bezoeken? Klik hieronder om je gratis te registreren voor Bakkersvak & IJsvak op 5, 6 & 7 maart 2023. 

DEEL DIT BERICHT

Facebook
Twitter
LinkedIn
Scroll naar top